5 redenen waarom een Blog werkt voor bedrijven

Geplaatst: 23 juni 2020

Een blog op je website heeft veel voordelen voor je bedrijf. In dit artikel bespreken we 5 redenen hoe een blog voor je kan werken om het resultaat met je website te verbeteren.

Maar eerst wat achtergrondinformatie. Want wat is een blog nou precies en wat is het verschil tussen een blog, nieuws en je website.

Wat is een blog?

Voor we over bloggen gaan praten is het goed om te weten wat een blog is. Een blog is de afkorting van weblog en is een verzameling artikelen die op een website worden gepubliceerd in chronologische volgorde. Wikipedia omschrijft het als: Een weblog of blog is een persoonlijk dagboek op een website dat regelmatig, soms meermalen per dag, wordt bijgehouden. Meestal gaat het om teksten die in chronologische volgorde verschijnen. De auteur, ook blogger genoemd, biedt in feite een logboek van informatie die hij wil meedelen aan zijn publiek, de bezoekers van zijn weblog. Meestal gaat het om tekst, maar soms ook foto's (een fotoblog), video (vlog) of audio (podcast). Weblogs bieden hun lezers vaak de mogelijkheid om (al dan niet anoniem) reacties onder de berichten te plaatsen of een reactie via een Trackback-mechanisme achter te laten.

De blogberichten hoeven geen directe nieuwswaarde te hebben, maar zijn eerder informatief. Blogs bevatten dan ook vaak lijstjes met informatie, redenen of voordelen van een bepaald onderwerp. Ook kunnen blogs infographics of video's bevatten. Ook branchegerelateerd nieuws of onderzoeken zijn vaak zeer geschikt voor een blog, je kunt dit dan bijvoorbeeld ook direct van je eigen mening of aanvullingen voorzien. 

Het verschil tussen een blog en een website is dat een blog een specifiek type content is dat wordt weergegeven op een website. Het blog is dus eerder een onderdeel van een website ook al zijn er ook voorbeelden van complete websites die als blog zijn opgebouwd. In het MKB worden blogs echter meestal gebruikt als aanvulling van de website waarbij de bedrijfsinformatie op de website staat en het blog er is om op specifieke onderwerpen in te gaan die relevant zijn voor de lezers. Vaak is de inhoud van een blog daardoor wat informeler. Er is ook een verschil in updates tussen een blog en website. De pagina's van een website worden over het algemeen minder vaak ge-update terwijl er juist wel met enige regelmaat nieuwe blogs verschijnen.

Tot zover een stukje achtergrondinformatie over het blog. Met deze feitjes in ons achterhoofd kun je misschien al wel wat voordelen van bloggen bedenken. Toch hebben wij er ook 5 voor je op een rijtje gezet. Wij krijgen namelijk regelmatig de vraag of bloggen nog wel werkt, zeker nu het al 2020 is. Ons antwoord is dan een volmondig ja, zo lang er mensen naar Google gaan voor het antwoord op een vraag is bloggen een interessante vorm van online marketing die wij ook graag inzetten voor onze klanten.

 

Voordelen van een blog

1. Positioneer je bedrijf

Bloggen is een van de beste manieren om je bedrijf, je ervaring en je reputatie te tonen aan de wereld. Het is een directe verbinding met mensen die willen lezen wat je te zeggen hebt en het is een handige manier om relaties met klanten en prospects op te bouwen. 

2. Deel je ervaring

Wanneer je een blog hebt en je kunt praten over je ervaring en technieken, ga je je positie als autoriteit in je vakgebied opbouwen. Het blog geeft je de mogelijkheid om anderen te laten zien hoe ze een probleem kunnen oplossen en een band op te bouwen met de mensen die op zoek zijn naar jouw producten of diensten. Typische content voor een blog in de zakelijke markt is dan ook het laten zien van voorbeelden wat er met jouw diensten of producten is gerealiseerd. Door deze blogs te lezen, zullen anderen zich hierin herkennen en jouw bedrijf niet vergeten.

Een voorbeeld van het delen van ervaring: ons artikel voor het blog van Vloerenkamer over de trends op het gebied van vloeren leverde in 2019 via organisch verkeer 1134 bezoekers op. In 2020 schreven we opnieuw een blog over vloerentrends en deze is nu, half juni al 1490x bekeken. 

3. Vindbaarheid van je website in Google

Naarmate je het blog goed bijhoudt en hier veel kennis op deelt is dit niet alleen waardevol voor lezers maar ook voor je vindbaarheid in Google. Het begint al met het feit dat regelmatig bloggen iets is waar Google veel van houdt. Nieuwe content is namelijk belangrijk voor de zoekmachine en hoe vaker je nieuwe berichten toevoegt, hoe vaker Google op je site langskomt voor een indexering van de content. Door regelmatig te bloggen zul je zeker merken dat je vindbaarheid gaat verbeteren en je op hogere posities in Google komt.

4. Nog meer bezoekers

De berichten die op het blog schrijft, bevatten waardevolle informatie die je kunt delen via alle kanalen. Het is dus niet alleen handig voor je vindbaarheid in Google, maar ook voor sociale media en e-mailmarketing. Als mensen je bedrijf regelmatig tegenkomen op allerlei mogelijke manieren, blijf je on top of mind van de mensen waarvan je wilt dat ze jou en je bedrijf herinneren - je klanten en potentiële klanten.

5. Bezoeken aan de site

Je blog zal de interactie en betrokkenheid van de bezoekers stimuleren. Het gaat om het opbouwen van relaties, het opbouwen van je imago  en het opbouwen van vertrouwen in je merk. Er zijn zoveel manieren om informatie in te winnen tegenwoordig dat mensen al snel geneigd zijn iemand te geloven waar ze regelmatig goede berichten van lezen. 

bloggen met resultaat 2020

Bloggen in 2020 - het blijft waardevol, maar vereist wel motivatie

Wij merken het zelf ook, continuïteit in je blog houden vereist de nodige inspanning. Waar je misschien in het begin vol enthousiasme start met je blog en goede moed hebt om het bloggen vol te houden, zul je ook merken dat het intensief is qua tijd en inspanning. Een goed blog is niet in een kwartiertje tijd geschreven, maar vergt onderzoek en het nodige denkwerk. Toch zul je dit ook terugzien in de waardering en loyaliteit van je bezoekers.

Wil jij in 2020 je nog onderscheiden met een goed blog? Begin dan met na te denken over de juiste blogstrategie. Je blog is geen afvalputje waarop alleen bedrijfsinfo wordt vermeld die je zelf misschien superleuk vindt, maar waar niemand op zit te wachten. Onderzoek dus welke content jouw klant wel waardeert en ga hier je tijd en energie in steken. Een van de middelen die hierbij goed helpen is het opstellen van een content planning waarin je vooraf je berichten plant. Ook is het prettig om je blogideeën ergens te verzamelen, zodat als je start met een nieuw artikel, je niet eerst 

 

Bloggen is in vele opzichten zeer gunstig voor ondernemers, vooral als je begrijpt wat jouw publiek zoekt. 3w Media is er om je te helpen inhoud voor blogs, e-mailmarketing en je website te creëren.

Neem contact met ons op of bel 088-396 33 42

Onze vrienden