Welke mogelijkheden biedt AdWords jou?

Geschreven op 05 April 2018.

Alles wat je moet weten over Google AdWords

Wat is Google Adwords?

Google AdWords is het advertentieprogramma van Google. Wil je graag adverteren voor je website/webshop? Dan biedt Google AdWords veel mogelijkheden. Op basis van zoekwoorden worden jouw advertenties getoond aan potentiële klanten. Hierdoor krijgen geïnteresseerden die een relevant zoekwoord intikken, jouw advertentie te zien. Als ze geïnteresseerd zijn, klikken ze hierop en komen ze uit op jouw website. Je advertenties kunnen ook getoond worden in het Google Display Netwerk. Dit zijn partner websites van Google.

Advertentiemogelijkheden in AdWords

Er zijn verschillende advertentiemogelijkheden beschikbaar in AdWords:

  • Tekstadvertenties: deze zie je vooral in Google. Dit zijn de advertenties die boven de zoekresultaten komen te staan. Deze bestaan volledig uit tekst en zijn uit te breiden met extensies om meer op te vallen.
  • Videoadvertenties: deze worden weergegeven voor, tijdens en na filmpjes op Youtube.
  • Beeldadvertenties: dit zijn advertenties met afbeeldingen erbij. Deze zie je vaak op partner website, display netwerk.
  • Shopping advertenties: deze advertenties worden met de prijs, een afbeelding en tekst vertoond bij Google Shopping of bij de zoekresultaten.
  • Mobiele advertenties: dit zijn alle advertenties die speciaal worden aangepast om op een mobiele telefoon vertoond te worden.

Verschillende soorten campagnemogelijkheden

Bij AdWords kan je voor jouw advertenties vele kanten op. Je kan met verschillende campagnes adverteren, voor verschillende producten of diensten.

  • Zoektwoordtargeting: een campagne met zoekwoordtargeting houdt in dat je advertenties worden getoond als naar jouw zoekwoorden wordt gezocht in de zoekmachine maar ook in het display netwerk, ofwel op partner websites.
  • Positietargeting: advertenties kunnen ook worden getoond op partner websites. Deze advertenties zijn dan niet context gericht. De kosten worden dan berekend per klik of per duizend vertoningen.

Zie hieronder een afbeelding van een klant van 3w Media en de vertoningen van de advertenties in Google AdWords.

adwords uitleg

Doelgroep targeten op Google Adwords

Met je advertenties wil je natuurlijk de juiste doelgroep bereiken. Dit kan door de relevante doelgroep te targeten. Je kan aangeven in Google AdWords of je bijvoorbeeld mannen of vrouwen wilt bereiken, welke leeftijd je wilt bereiken en op welke locatie jouw advertentie getoond mag worden. Hiermee kun je tot op lokaal niveau je advertenties targeten.

Hoe wordt de vertoning van je advertentie bepaald?

Het is je misschien opgevallen dat je advertentie niet overal bovenaan staat wanneer je jouw zoekwoorden intikt in Google. Dit komt omdat Google AdWords de positie bepaalt op basis van een veiling. Per klik betaal je voor de advertentie. De maximale kosten per klik kan je zelf instellen. Degene met het hoogste bod per klik en de meest relevante advertentie bij de zoekterm wordt bovenaan vertoond.

Niet alleen de kosten per klik hebben invloed op de vertoning van jouw advertenties. Ook de kwaliteitsscore van de advertentie en de relevantie van de landingspagina bepalen de vertoning. 

Waarom investeren in Google AdWords?

Investeren in Google AdWords levert altijd iets op. Dit komt doordat je met AdWords in een korte periode een groot aantal bezoekers naar je website kunt trekken. Daarnaast is AdWords heel meetbaar waardoor je alle resultaten en websiteverkeer in de gaten kunt houden. Zeker in combinatie met Google Analytics levert dit ontzettend interessant informatie op waarmee je jouw website kunt optimaliseren. Het aantal verkopen kan snel stijgen na het gebruik van AdWords. Potentiële klanten worden bereikt op het moment dat zij interesse tonen in de zoekwoorden. Hierdoor heb je vaak geïnteresseerde klikkers die omgezet kunnen worden in klanten.

Welke mogelijkheden biedt AdWords jou?

Ben jij een ondernemer? Dan is Google AdWords iets voor jou. Voor iedere ondernemer is AdWords interessant. Afhankelijk van je doelstellingen kan AdWords je al op korte termijn mooie resultaten opleveren. Ons advies is altijd een AdWords campagne te combineren met organische optimalisatie van de website om zo optimaal resultaat te kunnen behalen.

Uitleg Google termen

  • Zoekwoord: dit is de zoekopdracht die iemand invoert in een zoekmachine als Google.
  • Uitsluitingszoekwoord: zoekopdrachten waarop je niet wilt adverteren. Deze sluit je uit zodat je hier niet op gevonden wordt.
  • Netwerk: hier kan je kiezen waar je advertentie wordt getoond, op een zoeknetwerk en/of display netwerk.
  • Campagne: verschillende campagnes die bestaan uit advertenties en zoekwoorden. De campagnes deel je op in verschillende onderwerpen, producten of diensten waarvoor je wilt adverteren.
  • Advertentiegroep: deze valt onder een campagne en bestaat uit verschillende advertenties en zoekwoorden.
  • Vertoningen: het aantal keer dat jouw advertentie verschijnt in de zoekresultaten van iemand.
  • Klikken: het aantal keer dat iemand daadwerkelijk op jouw advertentie klikt en naar jouw website gaat. Dit wordt per zoekwoord en advertentie gemeten.
  • CPC: cost per click, ofwel kosten per klik. Elke keer dat iemand op jouw advertentie klikt, kost dit geld. Deze worden hier berekend.
  • CTR: clck through rate, ofwel doorklikratio. Hierbij wordt het aantal keer dat op een advertentie wordt geklikt gedeeld door het aantal vertoningen.
  • Kwaliteitsscore: de beoordeling van AdWords hoe goed jouw advertentie is. Hierbij is de 10 het hoogst haalbare.

AdWords uitbesteden

Word je duizelig van alle AdWords vaktermen en weet je niet goed hoe je het maximale uit AdWords kunt halen? Je kan AdWords uitbesteden. Laat jouw campagnes en advertenties over aan 3w Media. Samen met jou bepalen we de beste zoekwoorden, het gepaste budget en maken we advertenties met een hoge kwaliteitscore. Met alle budgetten gaan we om alsof het ons eigen geld is. Voor de marketinghelden van 3w Media is het altijd een uitdaging om het optimale rendement uit jouw AdWords advertenties en campagnes te halen.

Neem contact op voor de mogelijkheden die AdWords jou kan bieden!

Tips AdWords

Onze vrienden