
Bingo! Bing is 10 jaar
Geplaatst: 06 juni 2019
Op 3 juni 2009 werd de zoekmachine Bing officieel gelanceerd en dit betekent dat Bing deze maand al 10 jaar bestaat. De nieuwe aanpak van het zoeken die Bing introduceerde heeft de afgelopen jaren gezorgd dat deze zoekmachine zijn deel van de markt heeft veroverd en langzaam verder uitbouwt.
Het uitgangspunt van Bing is dat zoeken uit meer bestaat dan een rij met linkjes. Het doel van Bing is altijd om je het beste antwoord sneller te geven, maar ook om te zorgen voor het meest uitgebreide antwoord en op die manier te zorgen voor meer intelligente resultaten.
Maar wordt Bing wel gebruikt? Wij zien al langere tijd bij vrijwel al onze Online Marketing trajecten dat Bing wel degelijk zorgt voor bezoekers én ook voor omzet. Niet zo vreemd, want op veel nieuwe pc’s is Bing de standaard zoekmachine en er zijn genoeg mensen die niet weten hoe ze dit wijzigen naar Google.
Marktaandeel Bing in Nederland en Europa
Als we de cijfers met marktaandelen in Nederland en Europa bekijken is Bing natuurlijk een kleine speler vergeleken bij Google. Toch biedt de zoekmachine ook met dit relatief kleine marktaandeel veel kansen voor bedrijven
Even wat cijfers op een rijtje, gemeten over het 1e kwartaal van 2019 en alleen voor desktop
|
|
Bing |
Nederland |
92,37% |
4,63% |
België |
92,94% |
4,87% |
Duitsland |
90,97% |
4,96% |
Europa |
89,62% |
4,11% |
Kijk je puur naar cijfers van de B2B markt is het aandeel van Bing zelfs nog groter. Je kunt ervan uitgaan dat zo’n 10% van alle zakelijke zoekopdrachten via Bing komt. In de USA is het aandeel Bing nog vele malen groter en ligt dit rond 30%. Zal dit in de toekomst ook gelden voor Nederland? Wij blijven het in de gaten houden.
Hoe krijg je meer gratis bezoekers via Bing?
Bing hanteert net iets anders factoren die bepalen hoe een website in de zoekresultaten verschijnt. Enkele verschillen met Google zijn:
- Bing kijkt sterker naar sociale signalen. Hoe meer likes en klikken er komen via Facebook, Instagram etc, hoe beter het is voor je positie in Bing
- Het aantal backlinks is belangrijk. Pas natuurlijk wel weer op dat je dit natuurlijk blijft houden, want anders wordt Google hier niet blij van.
- Gebruik visuele content: Bing is meer gericht op afbeeldingen, video en infographics. Zorg dus dat je hier de nodige tijd aan besteedt en
Door met bovenstaande factoren rekening te houden kun je zorgen dat je steeds meer gratis bezoekers via Bing binnenhaalt.
Ook op het gebied van lokale SEO kun je scoren bij Bing. Speciaal daarvoor is Bing Bedrijfslocaties gelanceerd, waar je net als bij Google Mijn Bedrijf je bedrijf kunt claimen.
Adverteren in Bing
Naast de gratis bezoekers via SEO is ook adverteren in Bing een interessante overweging. De kosten per klik liggen vaak een stuk lager dan bij Google, maar ook de CTR, oftewel doorklikratio, ligt bij Bing hoger dan bij Google. Adverteren op Bing kan dus vaak tegen lagere kosten een mooi resultaat geven.
Ook op het gebied van adverteren ontwikkelt Bing zich steeds verder, zo kun je nu ook Bing Shopping Ads aanmaken.
Dankzij de lage kosten van het adverteren op Bing kan deze zoekmachine nog wel eens verrassend winstgevend zijn…
Advies over het inzetten van Bing voor jouw website
Voor al onze Online Marketing trajecten geldt dat wij de organische vindbaarheid in Bing in de gaten houden en optimaliseren. Zo plaatsen we de Bing tag die het eigenaarschap van de site bevestigt en vervolgens gebruiken we de Bing Webmaster Tools om de SEO optimalisaties uit te voeren. Ook hebben we voor diverse klanten advertentiecampagnes in Bing ingezet.
Ook eens met ons overleggen hoe Bing voor jouw bedrijf resultaat kan opleveren? Wij kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden.