
Black Friday: begin nu met de voorbereidingen!
Geplaatst: 11 oktober 2019
Het wordt ook in Nederland steeds meer traditie om met je webshop in te spelen op Black Friday. Ooit begon deze shopping dag in Amerika, maar inmiddels is de traditie overgewaaid naar Nederland waar Black Friday ook zeer succesvol is. De moeite waard dus om ook voor jouw webshop eens goed na te denken wat je met Black Friday kunt doen.
Black Friday voorbeeld
We beginnen met een succesverhaal van afgelopen jaar. In 2018 verzorgden wij voor SteigermeubelsXL de volledige Black Friday promotie. Dat begon met een aankondiging die we op de woensdag voor Black Friday hebben verstuurd naar alle e-mailabonnees. Op Black Friday hebben we een tijdelijke lay-out voor de website gebruikt waarin ook de korting direct was verwerkt. De kortingsprijzen zijn op tijd in de webshop gezet zodat ook in Google Shopping de aanbiedingen werden verwerkt. Voor de promotie van de actie gebruikten we uiteraard ook social media met berichten en advertenties.
Vooraf was het natuurlijk afwachten wat de actie zou opleveren, maar we kunnen samen met SteigermeubelsXL terugkijken op een geslaagde Black Friday. De dag was qua omzet bijzonder goed en de actie heeft veel online zichtbaarheid gebracht.
En nu door naar 2019...
Black Friday valt dit jaar op 29 november 2019 en belooft nog groter te worden aangepakt door retailers, zowel online als gewoon in de winkelstraat. Ook mensen denken al lang vantevoren na over hun aankopen die dag. Wij hebben gemerkt dat op tijd beginnen met de voorbereidingen dan ook het beste werkt. Vergeet zeker niet om je retargeting doelgroepen vooraf aan te maken zodat je deze bezoekers tijdens Black Friday extra kunt targeten. De kans is tenslotte groter dat mensen je webshop al hebben bezocht en zodra ze dan zien dat je een goede aanbieding hebt, toch overgaan tot een aankoop.
Denk dus nu alvast na over jouw acties tijdens Black Friday en over de manieren waarop je zoveel mogelijk zichtbaarheid gaat creëren. Black Friday is een typisch evenement om van meerdere kanalen gebruik te maken, denk aan social media, e-mail en Google Ads. Ook op je eigen website kun je actief met Black Friday aan de slag, bijvoorbeeld door tips te geven over producten en bestsellers.
Nog enkele e-commerce tips voor Black Friday:
- Zorg dat bezoekers enige urgentie ervaren, bijvoorbeeld door een melding dat de Black Friday actie bijna afloopt.
- Combineer online met offline, je kunt je online marketing natuurlijk ook gebruiken om bezoekers naar je winkel te krijgen.
- Controleer je website of deze mobielvriendelijk is aangezien veel shoppers hun mobiel zullen gebruiken.
Wil jij ook een boost voor je webshop?
Geef je webshop een boost aan het eind van het jaar en begin nu alvast met de voorbereidingen van Black Friday. Als marketingpartner denken we graag met je mee en kunnen we samen met jou een tijdplan opstellen en alle voorbereidingen treffen. Zodat jij je op Black Friday volledig kunt richten op het ontvangen van je gasten en het verwerken van de bestellingen!