
Communicatie ten tijde van het coronavirus
Geplaatst: 20 maart 2020
We leven in een bijzondere tijd zoals we niet eerder hebben meegemaakt. Het coronavirus heeft veel invloed op het alledaagse leven en regels vanuit de overheid kunnen per dag, zelfs per uur veranderen. Ook voor ondernemers zijn het onzekere tijden en we merken bij onze klanten dat er soms onduidelijk is wat en hoe te communiceren.
Interessant: we zien een toename in zoekopdrachten op bedrijfsnaam voor veel van onze klanten. Mensen zoeken meer dan ooit naar up-to-date informatie over winkels en bedrijven. Zorg dus dat men niet naar dergelijke informatie hoeft te zoeken en communiceer wat je openingstijden zijn. Ben je gesloten, dan bied je wellicht alternatieven aan je klanten. Ook dit is iets wat belangrijk is om te communiceren. Je wilt niet dat een klant voor een gesloten deur komt te staan omdat de berichtgeving onvoldoende was. Wees dus boven alles helder.
Omdat we snappen dat je misschien ook niet weet welke kanalen je moet gebruiken voor je communicatie helpen wij je graag met enkele tips.
Tips voor je communicatie naar klanten tijdens de coronacrisis
- Communicatie via je website: zorg dat openingstijden duidelijk zijn op je website. Kunnen mensen ook online bestellen? Benadruk dit nogmaals. Je kunt een pop-up gebruiken om elke bezoeker te informeren zodra deze de website bezoekt, maar ook kun je een FAQ pagina gebruiken of een informatiepagina opnemen in het menu.
- Google Mijn Bedrijf: pas je Google Mijn Bedrijf informatie aan, te weten openingstijden, informatie over maatregelen in de beschrijving, een post met link naar de site
- Social media: vermeld op Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn nogmaals je openingstijden. Zijn deze gewijzigd tot 6 april? Laat dit dan weten. Zijn de openingstijden niet gewijzigd? Ook dat is goed om te vermelden.
- Nieuwsbrief: stuur je klanten een nieuwsbrief waarin je vermeldt wat je openingstijden zijn en welke maatregelen je bedrijf treft om het coronavirus te bestrijden.
Positief en creatief in je communicatie
Te allen tijde is het belangrijk om positief te blijven in je communicatie. Deze coronacrisis treft ons allemaal en je zorgen of twijfels hierover uit je niet via je zakelijke kanalen. Tegelijkertijd is dit het moment om creatief te zijn. Misschien kun je iets bedenken waarmee mensen jouw producten of diensten thuis kunnen gebruiken of kun je online tools ontwikkelen voor je klanten. We hebben de afgelopen dagen al zoveel mooie initiatieven gezien die met veel succes zijn gelanceerd. Maak ook gebruik van tools die al beschikbaar zijn zoals Zoom of Skype. Zo kun je toch in contact blijven met je klant.
Kortom, ontdek welke kansen er liggen en blijf altijd communiceren!
Misschien heb jij vragen die je wilt stellen of vind je het prettig dat wij meedenken met een communicatievraagstuk? Neem gewoon even contact op.