Het belang van online reviews

Geschreven op 14 May 2018.

Gezien het belang van de online reviews is het verstandig om hier aandacht aan te schenken. Volgens onderzoek vertrouwt 85% van de online bezoekers evenveel op reviews als op een persoonlijke aanbeveling en is de kans 31% groter dat een aankoop wordt afgerond als er positieve reviews over je bedrijf op internet zijn te vinden. Dit wordt nog meer bevestigd door de principes van Dr. Robert Cialdini, die consensus, oftewel sociale bewijskracht als één van zijn zijn beïnvloedingsstrategieën heeft benoemd.

 

We onderscheiden een aantal locaties waar reviews online kunnen worden verzameld.

Google reviews

Eén van de eerste plekken waar een bezoeker meestal kennis maakt met je bedrijf is Google. Met je Google Mijn Bedrijf melding zorg je voor een bedrijfsmelding aan de rechterkant van het scherm en hier is ook de mogelijkheid om reviews toe te voegen en te bekijken. Als hier dus goede reviews van je bedrijf te lezen zijn, zal dit sneller een goede indruk geven bij de bezoekers. Het is ook mogelijk om je klanten te vragen een review te schrijven en om het ze makkelijk te maken, kun je de klant dan direct een link sturen naar jouw reviews. Google 

Lees hier hoe je een link maakt die klanten kunnen volgen om een review te schrijven

Facebook recensies

Naast Google is ook Facebook een goede bron om reviews, op Facebook recensies genoemd, over je bedrijf te verzamelen. Wanneer je over een bedrijfspagina op Facebook beschikt, kun je deze gebruiken voor het vragen om recensies. De recensies nemen een belangrijke plek in op de Facebook bedrijfspagina dus ook hier geldt dat positieve recensies ten goede kunnen werken voor je bedrijf. Bovendien worden Facebook recensies vaak ook weer in je Google bedrijfsprofiel getoond en daarmee hebben ze dus een dubbele werking.

Branchegerelateerde reviewsites

Voor makelaars is er Funda, voor vakantieparken en campings is er Zoover en voor restaurants is er iens... stuk voor stuk reviewsites die zich specifiek op een branche richten en heel actief zijn in het verwerven van reviews. Goede reviews op deze drukbezochte sites bieden dus zeker een voordeel voor je bedrijf. Bovendien kun je de reviews vaak ook weer op je eigen website laten tonen.

Eigen reviewsysteem

Wij hebben in ons eigen CMS een reviewsysteem gemaakt waarmee klanten de mogelijkheid hebben om een review achter te laten over je bedrijf. Dit reviewsysteem maakt volledig onderdeel uit van de website en zal dus in de eigen stijl worden vormgegeven. Websites als Robbies Meubelen beschikken reeds over deze functionaliteit. We informeren je uiteraard graag over de mogelijkheid van de reviewmodule op jouw website.

Externe reviewsystemen

Naast ons eigen reviewsysteem kun je ook een 3e onafhankelijke partij inschakelen om reviews op te vragen. Dit systeem kan ook gekoppeld worden aan de webshop zodat klanten automatisch enkele dagen na hun bestelling de vraag krijgen om een review achter te laten. Een extern reviewsysteem heeft bovendien als voordeel dat de score in Google AdWords kan worden getoond. Voorbeelden van externe reviewsystemen zijn Kiyoh, FeedbackCompany en klantenvertellen. Wij hebben een vergelijking van de systemen die we je op aanvraag graag toesturen. Als je een extern reviewsysteem wilt inzetten, denken we graag met je mee over alle mogelijkheden.

 

Het belang van online reviews is duidelijk. De vraag is natuurlijk hoe jij hier gebruik van maakt? Wij denken graag met je mee om online reviews ook voor jouw website en merk succesvol in te zetten. 

Onze vrienden