
Hoe verhoog je de klantenbinding online?
Geplaatst: 27 juni 2019
Klantenbinding: in een wereld waar elke concurrent slechts 1 klik weg is, is klantenbinding oftewel customer loyalty, belangrijker dan ooit. In dit artikel bespreken we hoe jouw website kan meewerken aan een goede klantenbinding.
Het internet brengt ons een eindeloze bron van informatie, nooit eerder kregen we zoveel prikkels per dag. Bedrijven moeten steeds meer hun best doen om hun doelgroep te bereiken en zetten daarvoor alle beschikbare middelen in. Door te zorgen voor een goede klantenbinding kun je ervoor zorgen dat jouw klant helemaal geen behoefte heeft aan informatie van andere bedrijven. Geef je klant de beste klantervaring en daarmee het gevoel dat er bij jouw bedrijf echt goed voor hem wordt gezorgd en je zult merken dat klanten zich echt aan je bedrijf verbonden voelen.
Waarom is online klantenbinding belangrijk?
In welke branche je ook actief bent, klantenbinding is altijd belangrijk. De kans dat een tevreden klant op een later moment weer iets bij je koopt is groter. Als je een klant weet te binden aan je merk, zal de klant niet snel meer ergens anders hetzelfde product of dienst kopen. Bovendien zullen tevreden klanten je eerder aan hun eigen relaties aanbevelen en zo als ambassadeurs van je bedrijf optreden.
“Relationships are the only thing that matters in business and in life.” – Jerry Weintraub
Wat is de behoefte van jouw klanten?
Klantenbinding begint bij de behoefte van de klant. Je moet dus zorgen dat je jouw klant kent. Waar is jouw klant naar op zoek en wat wil de klant van je? Wanneer je weet waar je klanten naar op zoek zijn en wat hun vragen zijn, kun jij jouw aanbod hierop aanpassen. Je kan je klanten aanspreken met jouw oplossing voor hun probleem en zet hiervoor de juiste advertenties, social media berichten, goede nieuwsbrieven en relevante content in.
Is het mogelijk om klantenbinding op je website te verhogen?
Richt je website zo in dat het voor klanten altijd gemakkelijk is om te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Een klantgerichte website zorgt ervoor dat de klant de route door de website gemakkelijk doorloopt. De website is voorzien van relevante content voor de klanten. Alle belangrijke informatie voor klanten staat op de website en is gemakkelijk te bereiken. Hierdoor vinden klanten het fijn om naar je website te komen en kunnen ze gemakkelijk jouw product of dienst afnemen. Daarnaast is het belangrijk om de content op de website regelmatig te vernieuwen, bijvoorbeeld via je blog. Klanten hebben dan een reden om regelmatig terug te komen.
Naast relevante content kun je de klantenbinding online ook verhogen door niet alleen je product of dienst te promoten, maar juist door het aanbieden van gratis informatie of diensten. Het principe van wederkerigheid zoals beschreven door Cialdini is hierbij zeker van toepassing.
Technisch goed werkende website
Klantenbinding gaat niet alleen over tekst en plaatjes, ook de techniek van je website is belangrijk. Als het te lang duurt om webpagina's, content en afbeeldingen te laden, worden klanten ongeduldig. De kans is groot dat de klanten je website dan verlaten. Het is dus belangrijk dat de paginasnelheid hoog is. De codekrakers van 3w Media gebruiken de modernste technieken die ervoor zorgen dat je website snel laadt en technisch perfect functioneert.
Mobielvriendelijk
Veel van je klanten zullen ook via hun telefoon je website bezoeken. Een mobielvriendelijke website is beter vindbaar, maar zorgt er ook voor dat klanten gemakkelijk je website bezoeken. Klanten kunnen zo makkelijk vinden wat ze zoeken en stappen eerder over tot online conversies.
Extra service
Klantenbinding ontstaat vaak vanuit service. Het aanbieden van goede service zorgt ervoor dat klanten graag bij je terug komen. Op de website kan je extra service verzorgen door de klanten te voorzien van relevante content en snelle service. Zorg bijvoorbeeld voor een duidelijke contact button en snelle reacties.
4 tips voor klantenbinding online
- Houd de website simpel. Hierdoor kunnen je klanten snel vinden waar ze naar op zoek zijn.
- Relevante content. Zorg dat de klanten snel kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn door relevante content te bieden.
- Persoonlijk. Spreek je klanten persoonlijk aan en zorg dat je ze volziet in hun behoeften.
- Content updaten. Zorg dat je klanten terug komen door regelmatig nieuwe content te plaatsen.
Wij helpen je graag!
Bij het ontwikkelen van je website houden we al rekening met de behoefte van je klanten. We richten jou website in met de behoefte van de klanten in ons achterhoofd. Alles wordt aangepast op hun behoefte. We voorzien je klanten van relevante content en maken de route naar conversies gemakkelijk. Daarnaast kunnen we ook met persoonlijke e-mailmarketing jouw klanten goed aanspreken en binden aan je bedrijf. Of we houden je social media kanalen up to date. Bekijk wat we allemaal voor je kunnen doen.