
Is het nuttig om e-mail in te zetten bij Online Marketing?
Geplaatst: 04 oktober 2016
Onlangs verscheen het Nationaal Email Onderzoek dat jaarlijks wordt uitgevoerd en veel nuttige inzichten geeft als het gaat om e-mailmarketing aan consumenten. Reden voor ons om dit onderzoek eens goed te bestuderen en een samenvatting van de resultaten te geven.
Gebruik van e-mail in cijfers
Gemiddeld ontvangt de Nederlander 79 e-mails per week, ruim de helft daarvan bevat reclame. Ruim 90% van alle Nederlanders is ingeschreven op 1 of meer e-mail nieuwsbrieven. Jaarlijks komen hier nieuwe abonnementen bij terwijl er maar weinig abonnementen worden stopgezet.
De belangrijkste conclusie is dan ook wel dat e-mail echt nog leeft onder de Nederlandse consument. Een paar cijfers die dit onderbouwen:
- 85% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op nieuwe e-mail nieuwsbrieven ingeschreven
- Gemiddeld worden er 1 tot 5 nieuwe abonnementen op e-mail nieuwsbrieven aangevraagd in een jaar (57%)
- E-mail wordt nog veel gebruikt voor persoonlijke communicatie en is op dit gebied zeker nog niet vervangen door social media. Ook voor de bevestiging van webaankopen en het lezen van nieuwsbrieven wordt e-mail nog veel gebruikt.
- De meeste e-mail die we ontvangen heeft een reclameboodschap. Dit blijkt echter nog wel effectief te zijn, want 73% van de Nederlanders maakt ook daadwerkelijk een aankoop n.a.v. een e-mail. Bij Facebook ligt dit percentage slechts op 25%.
Bovenstaande cijfers geven een duidelijke bevestiging dat e-mail nog steeds een belangrijk communicatiemiddel is. Ben je werkzaam in de B2C markt, bijvoorbeeld met je winkel of recreatiebedrijf, dan is e-mail een uitstekende manier om je (potentiële) klant te bereiken. Overigens geven mensen wel aan dat de belangrijkste reden om aan te melden voor een nieuwsbrief een exclusieve deal of aanbieding is. Ook vinden mensen het belangrijk op de hoogte te blijven en melden ze zich dus daarom aan voor een nieuwsbrief.
Heb je dus een aanmeldmogelijkheid voor een nieuwsbrief op je website staan? Zorg dan voor zo'n mooie deal die mensen niet willen missen zodat ze hun e-mailadres invullen.
Trends op het gebied van e-mailmarketing
Natuurlijk staat e-mail niet stil en verandert er veel in de manier waarop e-mail wordt gelezen en zijn er ook nieuwe technieken op het gebied van e-mail marketing.
Mobiel gebruik: E-mail wordt het meest gelezen op de smartphone. Zorg er dus voor dat de e-mail responsive is en dat de ontvanger jouw bericht duidelijk kan lezen.
Video in e-mail: Om op te vallen tussen al die mailtjes die iemand dagelijks ontvangt is video een effectieve manier. Door een video te gebruiken kun je de ontvanger verrassen en tegelijk conversieverhogend werken.
E-mail Marketing automation: Dit houdt in dat zodra iemand zich aanmeldt voor jouw nieuwsbrief, deze ontvanger belandt in een geautomatiseerd proces van e-mailberichten. De abonnee ontvangt bijvoorbeeld direct na inschrijving een e-mail, na 3 dagen weer een e-mail, na een week nog een e-mail enz. Elke mail bevat een aanbod dat steeds anders wordt gepresenteerd. Door dit proces te automatiseren hoef je alleen eenmalig de mails te maken en vervolgens zorgt het systeem ervoor dat deze ook daadwerkelijk worden verzonden. Marketing automation kan je daarmee veel tijd besparen.
Bij 3w Media vinden we e-mail een belangrijk instrument om een potentiële klant te bereiken en bovenstaande inzichten bevestigen wat wij ook in de praktijk ervaren. Heb jij al een mailinglijst, maar gebruik je die (te) weinig? Of wil je nu gaan starten met het opbouwen van je mailinglijst? In alle gevallen helpen wij je graag, van het uitwerken van jouw strategie zodat deze past binnen het gehele marketingbeleid, tot de uitvoering bijvoorbeeld door regelmatig e-mail nieuwsbrieven te ontwikkelen.
Het complete Nationaal Email Onderzoek gratis downloaden? Bezoek dan deze pagina. Wil je eens met de marketinghelden van 3w Media sparren over de mogelijkheid om effectief gebruik te maken van e-mailmarketing voor jouw bedrijf? Neem dan zeker contact met ons op!