Op welke social media moet ik actief zijn?

Geschreven op 20 September 2016.

Het antwoord op de vraag op welke social media je actief moet zijn als bedrijf is helaas niet zo eenvoudig te geven. Voor bedrijf A kan namelijk een zakelijke Facebook pagina voldoende zijn, terwijl bedrijf B helemaal niet actief is op social media en bedrijf C de millenials doelgroep wil aanspreken en daardoor juist actief is op Instagram, Snapchat en Twitter.

Kortom, het begint met uitzoeken op welke social media kanalen jouw doelgroep zich bevindt. Elk kanaal heeft zijn eigen doelgroep en het is dan ook goed te weten waar jouw doelgroep zich bevindt.

  • Whatsapp: meeste dagelijkse gebruikers, er komen steeds meer creatieve manieren om Whatsapp ook zakelijk in te zetten
  • Facebook: na Whatsapp het meest gebruikte kanaal in Nederland, maar groeit vooral nog onder ouderen
  • YouTube: veel gebruikers, maar vaak geen dagelijks gebruik, belangrijk door grote toename van video in communicatie
  • Twitter: neemt af in gebruik, vooral door jongeren
  • LinkedIn: vooral zakelijk gebruik
  • Pinterest: met name gebruikt door vrouwen (84%!)
  • Instagram: hip bij de jeugd en millenials (20-29 jaar)
  • Snapchat: nog iets hipper en ook prima om de jongere doelgroep te bereiken
  • Google+: met name interessant voor SEO

Als je bovenstaande overzichtje bekijkt, kun je al grofweg een conclusie trekken welke social media kanalen relevant zijn voor jouw doelgroep. Het kan dus zomaar dat je ervoor kiest op 2 of 3 social media kanalen actief aan de slag te gaan. Naast je doelgroep bereiken is het echter ook belangrijk te zien wat het effect is van jouw aanwezigheid op een social media kanaal en daarbij zijn testen en meten dan ook van groot belang. Tenslotte is jouw tijd ook beperkt en kan social media een groot deel van je tijd in beslag nemen. Het opstellen van een social media plan is daarom altijd verstandig. In dit plan leg je vast hoe vaak je een bericht op elk social media kanaal plaatst en welk type bericht dit moet zijn. Als je dit plan goed op orde hebt, kun je 1x per week al je berichten inplannen en houd je de rest van de week vrij voor andere activiteiten.

Social Media en 3w Media

De marketinghelden van 3w Media ondersteunen jou bij de keuze van relevante social media kanalen, we richten de kanalen voor je in en zorgen voor de planning van je berichten. Van het meedenken bij de strategie tot de praktische uitvoering hiervan kun je bij ons terecht. Uiteraard houden we je ook op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen zodat we hier snel op in kunnen spelen als dit van toepassing is.

Regelmatig verzorgen we ook social media workshops voor bedrijven waarin we je in een paar uur op de hoogte brengen van nieuwe trends en ontwikkelingen en bekijken hoe social media voor jouw bedrijf succesvol ingezet kan worden.

Samen met jou maken we je social media activiteit graag succesvol(ler)! Benieuwd wat wij voor jouw social media marketing kunnen betekeken? Maak vrijblijvend een afspraak met 1 van onze adviseurs.

Contact opnemen

Onze vrienden