Veelgestelde vragen over communicatie tijdens de coronacrisis

Geplaatst: 24 april 2020

Wij krijgen veel vragen van ondernemers over hun communicatie in de huidige crisis. Een aantal van de meest gestelde vragen hebben we daarom voor je op een rijtje gezet. Aangezien het onderhouden van een relatie met je (potentiële) klanten juist nu zo belangrijk is, kun je wat ons betreft niet om communicatie heen. We schreven hier al eerder een blog over met tips over communicatie en de vragen die we o.a. naar aanleiding daarvan hebben gekregen, zijn verwerkt in dit artikel.

 

Ik laat even niets van me horen, want ik heb toch geen nieuws voor mijn klanten. Dat is dan toch het beste?

Communicatie is superbelangrijk deze periode. Dus ook al denk je dat je niets hebt om te laten weten, blijf altijd communiceren. Denk aan zaken als, is je bedrijf of winkel gewoon open of hanteer je aangepaste openingstijden, een aangepast assortiment of extra maatregelen die je hebt getroffen. Juist door nu betrokken te blijven bij je klanten en doelgroep onthouden ze je naam nog beter. Niets laten horen is wat ons betreft zeker geen goed idee.

 

Zal ik nog wel doorgaan met mijn advertenties op Google?

Dit is erg afhankelijk van jouw situatie. Er zijn webshops die momenteel meer dan ooit verkopen en dan is het natuurlijk slim om door te gaan met adverteren. Maar ligt jouw business op dit moment echt stil, dan kun je misschien nu je advertentiekosten minimaliseren en het vrijgekomen budget op een later moment inzetten. Het is belangrijk om te weten dat het adverteren op dit moment veel goedkoper is omdat er minder concurrentie is. Dit geeft je wellicht dus juist weer de mogelijkheid om eens op nieuwe doelgroepen in te zetten. In elk geval denken we graag met je mee hoe jij op dit moment je advertentiebudget het beste kunt inzetten. 

 

Hoe zal ik namens mijn bedrijf communiceren op social media? 

Niets is hetzelfde in deze periode dus het is heel logisch om ook je communicatie op social media hierop aan te passen. Werk je vanuit huis, dan is het bijvoorbeeld leuk om eens een foto van je thuiswerkplek te delen. Ook als je je inzet voor anderen is het goed om dit in stories te delen via je social media. Vergeet ook het adverteren op social media niet. Net als Google Ads is dit momenteel een stuk voordeliger en kan het een prima manier zijn om je doelgroep te bereiken.

 

Ik krijg veel vragen per telefoon over onze werkwijze tijdens de coronaperiode. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Als het teveel vragen zijn om te beantwoorden, kun je een online FAQ pagina overwegen waarop je antwoord geeft op de meest gestelde vragen. Dit zorgt voor duidelijkheid bij klanten en relaties en er zal minder behoefte zijn om telefonisch contact op te nemen. Is jouw bedrijf bijvoorbeeld actief in de recreatie? Vermeld op de FAQ pagina dan duidelijk of je bedrijf geopend is en welke maatregelen er zijn genomen om klanten te beschermen tegen besmetting met corona. Telkens als je per telefoon of mail een vraag krijgt die nog niet op je FAQ pagina wordt beantwoord kun je deze pagina uitbreiden.

 

Welke communicatiemiddelen zijn het meest effectief in deze periode?

Het ligt natuurlijk aan de doelgroep die je wilt bereiken en de boodschap die je brengt. Wil je communiceren met vaste klanten, relaties of werknemers, dan is e-mailmarketing bijzonder effectief. Wij hebben de afgelopen periode mailings verzonden met open ratio's van meer dan 60% wat wel laat zien dat e-mail nog altijd een goed communicatiemiddel is. Wil je via Google of social media je bestaande klanten bereiken of de mensen die je website hebben bezocht, dan kan remarketing heel goed werken. Met goed beeldmateriaal kun je mensen dan nogmaals naar je website laten gaan om ze een actie te laten uitvoeren. 

 

In de periode na corona ga ik bepaalde dingen veranderen in mijn bedrijf. Zal ik dit nu al communiceren?

Tenzij je plannen nog niet mogen uitlekken zou ik dit zeker doen. Mensen lezen graag positief nieuws dus jouw veranderingen zullen ze vast waarderen. Je kunt kiezen tussen een tipje van de sluier of je hele plannen al bekend maken, maar gebruik deze periode zeker al om te communiceren over jouw toekomstplannen.

 

 

Doorpakken

Kansen zien en vooral kansen grijpen...

Heb jij vragen over je communicatie gedurende de coronacrisis?

Wij denken graag met je mee!

Onze vrienden